Jak odnowić zniszczoną karoserię pojazdu?
- Szczegóły
Karoseria samochodu to element nadwozia, który w nowoczesnych konstrukcjach tworzy strukturę utrzymującą wszystkie części i podzespoły, z jakich zbudowane jest auto. Poza przestrzenną „skorupą” składającą się z płyty podwoziowej, progów, belek, podłużnic czy pasa podokiennego oraz nadkoli i poszczególnych słupków najważniejszą rolę odgrywają widoczne na zewnątrz części poszycia – błotniki, maska, pokrywa bagażnika, drzwi z panelami bocznymi oraz dach. Wszystkie te fragmenty odpowiadają za wygląd auta, lecz także jego bezpieczeństwo w razie kolizji. One ulegają też w największym stopniu uszkodzeniu, jeżeli do niej dojdzie. Na szczęście większość z nich można stosunkowo łatwo naprawić, odwiedzając odpowiedni warsztat blacharsko lakierniczy. We Wrocławiu usługi tego typu oferuje firma m.in. Perfect Car.
Metody naprawy karoserii
Zakres czynności, które muszą być wykonane w razie uszkodzenia auta w wyniku kolizji, zależy od tego, jaka jest skala zniszczeń i jakie części ucierpiały w jej wyniku. Jeżeli doszło do odkształcenia nadwozia, konieczne będzie jego naciąganie na specjalnej ramie oraz użycie systemu mierzącego położenie najważniejszych punktów w stosunku do ich przemieszczenia. W razie uszkodzenia poszczególnych części poszycia mogą one zostać wymienione na nowe albo, jeżeli wgniecenia są niewielkie – wyprostowane. W sytuacji, gdy nienaruszona została powierzchnia lakieru, można próbować szybkich i niezbyt drogich napraw PDR, które polegają na wypchnięciu lub wyciągnięciu wgnieceń specjalną łyżką albo tzw. glue pullerem. Możliwe jest też tradycyjne prostowanie, szpachlowanie, szlifowanie oraz nałożenie lakieru.
Jak lakieruje się auta uszkodzone w kolizjach?
Przy największych uszkodzeniach stosuje się lakierowanie całych elementów, które są zabezpieczane przed korozją, a następnie gruntowane, po czym nanosi się na nie lakier bazowy oraz finalnie bezbarwny. Jeżeli obszar nie jest duży, a część była prostowana, dla zmniejszenia kosztów stosuje się lakierowanie techniką spot, czyli z cieniowaniem, kiedy lakier nanosi się jedynie punktowo w miejsce naprawy, starannie dobierając grubość powłoki.